Somber of gespannen door Covid-19 / Coronavirus?

Wat kan ik zelf doen

als ik me somber of gespannen voel door het coronavirus?

Het is begrijpelijk als u zich somber, gespannen of misschien zelfs angstig voelt door het coronavirus.
Dat kan als u alleen bent, maar ook als u samen met andere mensen woont.

Het helpt om af en toe een pauze te nemen. Van uw werk, van de drukte thuis of van het tv-kijken.
Ook helpt het om de berichtgeving over het coronavirus even niet te volgen.

  • Een gezonde leefstijl helpt om mentaal fit te blijven. Eet gezond en zorg voor voldoende slaap en beweging.
  • Structuur in uw dag helpt ook. Bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd opstaan. En maak een planning  voor uw (thuiswerk)dag en neem geregeld een korte pauze.
  • Gebruik liever geen alcohol of drugs om met uw emoties om te gaan. 
  • U kunt uw zorgen en ongerustheid verminderen door minder vaak te kijken of luisteren naar berichtgeving in de (sociale) media. 
  • Ga af op de feiten. Zoek betrouwbare informatiebronnen, zoals de websites van de Rijksoverheid, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of het RIVM. Verzamel informatie waarmee u kunt bepalen hoeveel risico u echt loopt, zodat u redelijke voorzorgsmaatregelen kunt treffen. 
  • Praat over uw emoties. Krop ze niet op. Praten met mensen die u vertrouwt kan helpen. Hou contact met vrienden, familie en collega‚Äôs via e-mail en telefoon.
  • Als u er met uw omgeving niet uitkomt, zoek dan contact met een getrainde vrijwilliger of professionele hulpverlener. 
  • Ook kunt u bij aanhoudende klachten terecht bij uw huisarts. De huisarts kan u snel de juiste soort hulp bieden en doorverwijzen naar andere hulpverleners zoals een psycholoog of een therapeut.
Of kijk bij Rijksoverheid.nl

Helga van Heeswijck | T: 06 – 215 254 85 | E-mail: he@careconsultants.nl

HOME >>